WELKE INGREDIËNTEN VERMIJD IK LIEVER?

partial view of woman holding face cream in hands

Oke, dit klinkt nogal heftig. Als aller eerst wil ik zeggen: je hoeft natuurlijk niks te vermijden, jij kiest wat je zelf eet/smeert. Zelf kies ik hiervoor, puur vanwege wat data (maar die is er vaak voor beide ‘kanten’) en mijn persoonlijke gevoel (belangrijkste).

Alle ingrediënten zijn namelijk goedgekeurd door de EFSA en mogen met bepaalde hoeveelheden gewoon veilig in producten zitten (belangrijk dat je dat wel weet).

De ingrediënten die ik liever vermijd gelden niet alleen voor voeding, maar ook let ik op wat voor een huidverzorging gebruik. Sinds ik dat doe gaat het een stuk beter met me (en mijn huid), natuurlijk kan het altijd beter en natuurlijk lukt het gewoon niet altijd om te vermijden wat je wil en dat is oké.

Mijn voedingslijstje (op willekeurige volgorde):

  1. De meeste zoetstoffen 
    1. Ja, zoetstoffen zijn veilig te gebruiken met mate. Maar ik heb gemerkt dat sommige klachten die ik had weggaan wanneer ik dit niet gebruik (ik at/dronk ook echt dagelijks iets waar dit in zat)
  2. Polyolen / suiker alcohol
    1. Maltitol, xylitol, sorbitol, etc. Puur omdat ik hier NIET tegen kan. “Dit product kan een laxerende werking hebben” – en krampen alsof je dood gaat (bij mij dan).
  3. “Seed” oliën
    1. Zonnebloem-, raapzaad-, sesamolie, etc. Persoonlijk gebruik ik liever olijfolie, avocado olie of (geklaarde) boter. 
  4. Mononatriumglutamaat
    1. Een smaakversterker die ik redelijk veel (bewerkte) producten zit.
  5.  (Natuurlijke) aroma’s 
    1. Dit is écht een moeilijke, want dit zit in ZOVEEL producten. Het nadeel met het woord ‘aroma’ of ‘natuurlijk aroma’ is dat het kan bestaan uit meerdere ingrediënten en deze hoeven niet vermeld te worden. Je weet dus niet wat het is. Wil je het echt weten? Kun je de fabrikant een bericht sturen, soms geven ze hier antwoord op (soms niet).
  6. Ingrediënten waar ik sowieso niet tegen kan – ivm allergie/slechte tolerantie.
  7. Titanium dioxide
    1. Een witte kleurstof die in sommige producten (tandpasta, supplementen, etc.) zit.
  8. Citroenzuur 
    1. Is vaak niet van een citroen (helaas)

Lees ik nu voor alle producten de ingrediënten lijst? Ja, maar dat deed ik sowieso al. Is het soms lastig? Ja. Gebruik ik soms producten waar dit wel in zit? Jup. Maar ik doe dit liever niet dagelijks. 

Vond je deze lijst al lang en veel werk? Lees dan niet verder haha, de lijst voor cosmetica is (helaas) nog langer.

Mijn hele lange cosmetica lijstje (ook willekeurige volgorde):

  1. SLS (Sodium Laureth Sulfate/Sodium Lauryl Sulfate)
  2. Phenoxyethanol
  3. Ftalaten
  4. Parabenen
  5. Siliconen
  6. PEG’S & PG’S (Polyethylene Glycol & Propylene Glycol)
  7. Formaldehyde (Methylene glycol, methyl aldehyde, etc.)
  8. Oxybenzone, avobenzone, octinoxate, octisalate, octocrylene en homosalate
  9. Parfum (zo vaak als dit mogelijk is ivm allergische reacties – kan namelijk uit van alles bestaan)
  10. Citric acid/citroenzuur
  11. DEA, MEA, TEA (Diethanolamine, Mono ethanolamine, Triethanolamine)
  12. BHA en BHT
  13. Paraffine en petrolatum
  14. Sodium chloride 
  15. Potassium sorbate
  16. Sodium benzoate
  17. Titanium dioxide (vaak in foundation)
  18. Bepaalde alcoholen (Propyl alcohol, Isopropyl alcohol, alcohol denat, ethanol, methanol)

Wat het nadeel is bij deze ingrediënten, is dat ze vaak wel 10 verschillende namen hebben.. maar dan is het wel hetzelfde. Dit is zó ontzettend veel werk om dit uit te zoeken en waarschijnlijk zit het in 9 van de 10 producten die je al hebt (zoals bij mij het geval was toen ik de switch maakte).

Het verschil voor mij? Een betere huid en (heel apart) ipv 471937 muggenbeten per zomer, naar 2. Voorheen werd ik altijd gestoken door muggen met allergische reacties als gevolg, maar sinds ik ben geswitcht heb ik er geen last meer van. Ze zitten zelfs in m’n slaapkamer maar ze komen niet eens bij m’n hoofd in de buurt. Geweldig!

Werken de producten die je hebt wel gewoon voor jou? Dat is top! 

Je hoeft echt niet te doen wat ik doe, je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Hoe vind ik producten die bij mij passen? Wat betreft voeding is het eigenlijk heel makkelijk, zo min mogelijk bewerkte producten eten. Dan zit het wel goed. En bij huidverzorging? Heel veel zoeken en heel veel lezen. Misschien zit er 1 ding wel in, maar al het andere niet. Dan kan ik altijd daarna weer switchen. Flikker niet alles in 1 keer weg, maak het gewoon op en switch langzaam van producten. 

Hulp nodig met bepaalde dingen? Stuur mij gerust een berichtje via het contact formulier! 

Dit artikel is geen medisch advies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

FRee pdf download

Mini food guide

In 6 stappen bewuster eten! In deze mini food guide vind jij alle tips om te starten met een bewustere leefstijl.

Ik houd je op de hoogte van alle ins en outs van IVK lifestyle.

Afmelden voor de emails kan op ieder moment